Când vom privi înapoi în timp, vom ști mereu că 2020 a fost anul în care lumea s-a schimbat.
Schimbările stimulate sau impuse de pandemie nu au fost doar un mijloc temporar prin care am putut merge mai departe. Modificările s-au propagat la un nivel fundamental, iar undele vor continua să reverbereze și în anii ce vor urma.
Deși accelerarea inovației sau creșterea eficienței grație digitalizării accelerate au un impact pozitiv, e nevoie să conștientizăm și reversul noii realități – de exemplu, redresarea economică neuniformă și inegalitatea dintre angajați.
McKinsey Global Institute, parte a prestigioasei companii de consultanță cu același nume, a analizat felul în care pandemia continuă să transforme modelul de afaceri al companiilor, comportamentul consumatorilor, productivitatea și oportunitățile de creștere pentru angajați și de ce acțiuni este nevoie pentru a limita efectele nedorite.
Îți împărtășim în continuare câteva dintre cele mai interesante insight-uri:
- Locuința a devenit birou, sală de clasă, restaurant, sală de sport, cinema și sală de spectacole, iar asta s-a tradus printr-o creștere exponențială a comenzilor online, investiții substanțiale pentru echiparea casei și utilizarea în masă platformelor online pentru aproape orice serviciu.
Studiile arată că o parte dintre aceste noi comportamente vor domina și după apogeul sau finalul pandemiei, așa cum este cazul cumpărăturilor online și al telemedicinei, în timp ce distracția „live”, călătoriile cu avionul și formatul de educație față în față vor avea o revenire. - Dacă înainte de pandemie, cel mult 5% dintre angajații din întreaga lume lucrau remote, contextul a forțat companiile să-și regândescă politicile interne și chiar perspectiva pe termen lung.
O analiză a peste 2000 de activități din 800 de ocupații, arată că până la 25% din forța de muncă poate munci de la distanță fără să-și piardă productivitatea.
Finanțele, asigurările, managementul, industria IT, contabilitatea, avocatura, cercetarea de piață, industria de marketing și publicitate, arhitectura sunt printre sectoarele care au cel mai înalt potențial pentru lucrul remote.
Multe organizații au pus deja la punct planuri pentru munca hibridă și remote, din dorința de a reduce cheltuielile cu spațiile de birouri.
Această reorganizare a muncii se va reflecta inclusiv în felul în care arată orașele-centre de afaceri și totodată, va elimina pe termen lung 20% din călătoriile de business, având în vedere că angajații și colaboratorii vor continua să folosească instrumente online, mai ieftine și mai rapide. - Digitalizarea activităților a fost o necesitate și a avut loc cu o viteză de până la 25% mai mare decât cea pe care companiile o credeau realizabilă înainte de criza pandemică.
75% dintre managerii chestionați de McKinsey anticipează investiții crescute în noile tehnologii până în 2024 inclusiv. - Toți pașii rapizi pe care companiile i-au făcut spre tehnologie în 2020 ar putea genera o creștere a productivității de 1% pe an, până în 2024, dacă s-ar extinde la afacerile de toate dimensiunile.
Momentan, primele 10% dintre cele mai profitabile companii din lume beneficiază de avansul oferit de tehnologizarea accelerată, iar în timp, discrepanțele s-ar putea adânci, multor companii medii și mici fiindu-le dificil să țină pasul pentru a rămâne productive.
Este nevoie de o implicare activă din partea decidenților politici pentru ca toate companiile să aibă acces la tehnologie și de asemenea, să existe o corespodență firească între îmbunătățirea productivității și creșterile salariale pentru angajați.
- Totuși, o automatizare accelerată, dar și noua dinamică de cerere și ofertă i-ar putea afecta pe angajații cei mai vulnerabili și mai slab plătiți. Ca urmare, până la 100 de milioane de angajați ar putea fi nevoiți până în 2030 să se recalifice profesional.
Mai mult, chiar și angajații care reușesc să-și păstreze joburile actuale, vor trebui să facă o prioritate din învățarea continuă și îmbogățirea setului de abilități pentru a rămâne competitivi.
Digitalizarea operațională va face diferența
Toate datele ne arată că viitorul arată bine pentru cei care vor pune tehnologia în centrul strategiilor lor de dezvoltare în continuare.
Dacă pandemia ne-a făcut să adoptăm în câteva luni comportamente și tool-uri pe care altfel le-am fi explorat și valorificat pe deplin abia peste câțiva ani, este nevoie să rămânem pe acest val pentru a nu rata oportunități importante. Atât ca manageri, cât și ca angajați.
Raportul McKinsey Global Institute arată că numai 11% dintre managerii care au participat la studiu consideră că pot face performanță după modelul de business actual, fără ajutorul instrumentelor digitale.
Peste 65% spun că au investit mai mult în ultimul an în inițiative de tehnologizare a afacerilor, chiar dacă au fost nevoiți să taie din bugetul altor sectoare.
Iar asta nu s-a întâmplat doar pentru a-și menține infrastructura actuală sau pentru a ține pasul cu industria. 51% dintre respondenți spun că au apăsat pedala de accelerație a tehnologiei în companiile lor din dorința de a se deosebi de competitori.
Studiul arată o corelație clară între succesul economic al companiilor și investițiile în dotarea tehnologică și digitalizarea proceselor – business-urile cele bine cotate au făcut deja pași importanți în acest sens și continuă să abordeze strategic acest subiect.
Apetența lor pentru inovație este mai mare, la fel ca și încrederea lor în tehnologie ca element diferențiator.
Chiar dacă discrepanța dintre posibilitățile marilor jucători și cele ale companiilor mici există și e probabil să se adâncească, la firul ierbii, acesta este cel mai bun moment pentru a prioritiza digitalizarea afacerii tale, dacă nu ai făcut-o deja, pentru a rămâne competitiv.
Cu atât mai mult dacă în compania ta munca remote și în format hibrid este posibilă, pentru că productivitatea angajaților nu depinde doar de industrie, ci și de modul în care procesele din companie sunt adaptate la acest stil de lucru.
De unde începi? Poți urma exemplul managerilor care au răspuns la studiul McKinsey – 85% s-au concentrat pe digitalizarea modului în care angajații colaborează și interacționează.
În acest articol ai câteva sugestii concrete.
O altă zonă în care poți opera modificări rapide este managementul activităților și administrarea echipei, cu ajutorul aplicației Tassis.